fredag den 3. juni 2011

Nogle gange ville jeg ønske, jeg var blevet sygeplejerske

Jeg har selv tænkt det, og jeg har hørt andre sige det, når jeg har talt med dem om at blive færdig på universitetet.

For mig handler det om, at det er en tydelig karrierevej. Jeg skal ikke ud og prøve at forestille mig et job, jeg kan passe ind i. Jeg ved, hvor sygeplejersker arbejder, og jeg ved, hvad de laver. Hvid kittel, hospital. (Jeg har helt sikkert en meget forenklet opfattelse af, hvad det vil sige at være sygeplejerske, men billedet fungerer som en modpol til den mere diffuse akademiker-identitet og akademiker-jobmarked).







Tilbageblik på uddannelsen
Da jeg blev færdig, så jeg pludselig min uddannelse i bagklogskabs ulideligt klare lys. Jeg begyndte at stille mig selv spørgsmål som, hvorfor læste jeg egentlig det, jeg gjorde? Hvad var min plan? Og svaret er: jeg havde ikke nogen plan. Jeg syntes bare, det var spændende. Jeg betragtede min tid på universitet som et dannelsesprojekt i lige så høj grad som en uddannelse. Og det blev jeg i den grad konfronteret med, da jeg blev færdig. Pludselig skulle jeg forestille mig min uddannelse i en jobsammenhæng: ”Hvor kan man (blive glad for at) arbejde, hvis man har taget den uddannelse, jeg har og haft det dannelsesprojekt, jeg har?” Dannelsesprojektet var lige så vigtigt at passe ind som uddannelsen. Dannelsesprojektet var min identitet. Jeg betragtede ikke min uddannelse som et redskab til at få et bestemt job.

Tvungen jobplan?
Skal man så tvinges til studievejledning hvert halvår, mens man går på universitetet, og fremlægge en jobplan? Ifølge undersøgelsen Det frie valg eller det frie fald, som AC og Rambøll lavede i 2010 ville et sådant tiltag konflikte med, at en del studerende føler sig voksne, når de går på universitetet, hvilket bl.a. indbefatter at bestemme selv. En studerende i undersøgelsen siger:

Jeg synes vi er voksne på det her tidspunkt; jeg synes ikke, at universitets opgave til hver tid er at fortælle os, hvad vi skal gøre og holde os i ørerne.” (Stephan, statskundskabstuderende, KU)

Modstand mod livsplanlægning
En undersøgelse lavet i England i 2006 viser, at studerendes modvilje mod at planlægge deres fremtid og dermed også se deres studium som en del af en fremtidsplan, blandet andet hænger sammen med, om de har gået på velansete universiteter og defineret sig selv om ”academic high flier”. Undersøgelsen har ikke grundlag for at generalisere bredt, men forfatterne foreslår, at det at have gået på et velanset universitet, giver en tro på, at der er gode karrieremuligheder forude. Alene fordi man får en grad fra et bestemt universitet og eventuelt også gode karakterer. ("The prevalence of 'life planning': evidence from UK" (2007) Rachel Brooks, Glyn Everett i British Journal of Sociology of Education)

Jeg identificerede egentlig ikke mig selv som academic high flier, da jeg gik på universitetet, men jeg dyrkede helt klart uddannelsen for den værdi, den udgjorde i sig selv, ikke som et middel til at få et bestemt job. Jeg vil også mene, at jeg havde en stærk tro på, at med en universitetsuddannelse var den hellige grav velforvaret. (”Du skal have noget at falde tilbage på.” Indsæt selv diverse voksenstemmer fra din ungdom). Når jeg blev færdig, ville arbejdsmarkedet have mig. Men så let var det ikke. Vejen skal banes, og den er ikke nødvendigvis særlig tydelig.

Og selvom jeg efterhånden synes, at det går meget godt (for det meste), bliver jeg stadig momentant ramt af lysten til at blive sygeplejerske.

Hvad mig dig?

6 kommentarer:

  1. Dejlig blog, Helle. Jeg nikker og nikker og nikker. Da jeg havde afleveret mit speciale, blev jeg ramt af Greys Anatomy-feberen, og jeg tror, det handlede om, at de der flotte tv-kirurger havde job, der var helt tydeligt definerede. Vi redder liv, vi er uundværlige. Og jeg kan tydeligt huske, at jeg tænkte; fuck, hvorfor blev jeg ikke læge! Og hvad faen er lige meningen med at være cand.mag.?

    SvarSlet
  2. Sorteprikker er mig Jane, du kender fra dansk på RUC ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Jane.
    Godt at høre, bloggen vækker genklang. Jeg er glad. Men vi skal længere ind - eller ud, i verden. Til alle de andre akademikere, som bliver færdige efter os.

    Kh. Helle

    SvarSlet
  4. Hej Helle og jer andre

    Vil lige dele min erfaring

    Jeg er uddannet pædagog og cand.pæd. I pædagogisk psykologi, så er det formelle på plads.

    Da jeg læste til pædagog vidste jeg med det samme jeg ville læse videre. For mig handlede det om, at jeg ville erhverve akademiske kompetencer og nyde livet som studerende på universitetet. Pædagog kunne alle få job som dengang jeg blev færdig og inden for alle de spændende områder. Jeg forstod ganske simpelt ikke som ung, at det var et unikt jobmarked dengang, at man blot kunne gå ud og få de spændende Jobs som nyuddannet, men det blev ikke min vej.

    Undervejs på studiet blev jeg kort tid efter start konfronteret med min egen stemme, hvad fan skal dette føre til. Akademiske kompetencer ja, men erhvervsrelevansen kunne jeg bestemt ikke altid se.
    Derfor tog jeg studiejob i en HR afdeling, spændende og udfordrende, men igen det forstørrede bare mit udsyn på, hvor til tider ukonkret Lin uddannelse var. Derfor tog jeg kurser som virksomhedsprojekt hvor uni og praksis blev knyttet sammen og igen, skrev også kandidatafhandling der.

    Da jeg så sidste år blev færdig var jobbene der bare ikke. Mit identitetsprojekt på uni havde ført mig langt væk fra at arbejde som pædagog og akademikerjob synes jeg bare ikke fandtes. de var der, men synes hele tiden de gil til alle de andre.

    Jeg ville i den grad havde ønsket jeg havde læst medicin, ingeniør eller til revisor. konkrete uddannelser med konkret jobsigte. Idag er jeg i job.i udlandet hvor min hustru også har job, men ik ke alle har lyst til eventyret.

    Hvis jeg skal give min toårige datter et fremtidsråd når hun vokser op, omend hun selv bestemmer - så gå efter professionsuddannelsen. Der er også ledighed der, men ikke i den grad vi ser hos humanisterne i øjeblikket...

    SvarSlet
  5. Kære Martin.

    Tak for kommentaren. Jeg er glad for dit indlæg og dit syn på sagen. Jeg håber egentlig ikke, at vi alle ender på professionsuddannelserne, for jeg har været meget glad for min tid på universitetet, og det lyder også som om, du har været det - i hvert fald for nogle elementer. Men jeg synes, det er væsentligt, at se på overgangen fra uni, for måske er der noget, der kan gøres anderledes, eller måske kan de studerende forberedes bedre på det, der kommer efter. Jeg arbejder videre med problemstillingen, så du har forhåbentlig ikke hørt det sidste til emnet.

    Det lyder i øvrigt spændende med job i udlandet. Held og lykke.

    Helle

    SvarSlet
  6. Hej Helle

    Selv tak. Jeg håber naturligvis heller ikke, at professionsuddannelser bliver det eneste i fremtiden.

    Je kan se du er optaget, at akademikeres oplevelse med det første job. Skriv hvis du har brug for en informant, så hjælper jeg gerne.

    Bedste hilsener

    Martin

    SvarSlet