tirsdag den 21. juni 2011

Masterplan eller tilfældighed? - Karriereplanlægning er sjældent rationel


Sådan beskriver RUC deres kompetencecafe.


Fagforeninger og erhvervsvejledninger holder stribevis af karrieremesser og kompetenceafklarende workshops for studerende og snart-kandidater. Jeg gik aldrig til dem. Hvorfor? Jeg mente vist ikke, de havde noget at sige mig. Jeg havde jo haft flere relevante studiejobs og endda været i praktik, så jeg skulle nok være attraktiv for arbejdsmarkedet. Jeg forventede vist også, at de mest ville sige noget i retning af, at jeg som humanist kunne noget med at skrive tekster. Det syntes jeg dels var banalt, dels var lidt desillusionerende at få at vide. Jeg havde trods alt lært så meget mere i løbet af min uddannelse. Bad news, kort sagt. Måske var det derfor jeg ikke gik derhen.

Da jeg blev færdig, fik jeg hurtigt job (det havde primært noget med mit netværk at gøre, og faktisk et netværk jeg havde fået på studiet), men det var ikke drømmejobbet. Nu var jeg så ikke længere dimittend, og de næste arrangementer, jeg kunne gå til i min fagforening, var sådan nogle som ”Hvor vil du hen med din karriere?” Men altså, det anede jeg ikke. Jeg var bare i chok. Blandt andet fordi det virkede temmelig begrænset, hvor jeg kunne komme hen. I hvert fald sådan lige med det første.

Når jobbet er et job, men ingen drøm
Jeg manglede arrangementer, der lå imellem at skrive den gode ansøgning og planlægge min efterfølgende karriere. Arrangementer, der adresserede de mere ustyrlige dele af overgangen til arbejdsmarkedet. For eksempel det aspekt, at jeg absolut ikke havde fået mit drømmejob, og derfor havde svært ved at motivere mig i jobbet, men på den anden side godt kunne se, at jeg kunne lære noget af det job. Det var et meget mere presserende og virkeligt problem for mig, end hvor jeg skulle hen med min karriere. Men det var der ikke rigtig nogle steder, jeg kunne gå hen og snakke om.

Min pointe er, at de institutioner, der støtter op om dimittenders overgang fra studiet til arbejdsmarkedet, alt for ofte behandler dimittenden som et rationelt subjekt. Som om dimittenden ikke tænker på andet end kompetenceafklaring, træning i at gå til jobsamtale og planlægning af karrierevejen.
Men hvad med identitetstransformationen, overvejelserne over hvorfor man egentlig tog den uddannelse, man gjorde (hvad var meningen?), og det faktum, at første job meget vel kan være en skuffelse? 

Et eksempel er Candportalen. Her kan man bestemt finde mange nyttige oplysninger og interessante cases, men det handler meget lidt om de kameler, dimittenderne har været nødt til at sluge undervejs, hvordan de har gjort det, og hvad det har haft af konsekvenser for dem. Både positive og negative. Når jeg for eksempel ser den her case, kommer jeg automatisk til at tænke over, hvilken process, det har været for hende at gå fra Europastudier og speciale om Trafficking til et job som karrierevejleder. Er det drømmejobbet? Er det blevet drømmejobbet? Er det et skridt på vejen? Til hvad?

Mellem drømmen og det mulige
Jeg savner et fokus på overgangen, der ser dimittender som mennesker, der på den ene side orienterer sig i overensstemmelse med de praktiske muligheder, der er på det givne tidspunkt, men hvis handlingsrum på den anden side er præget af begrænsninger – både indre og ydre.
Det er jo lige præcis den konflikt, man står i som nyuddannet og nyansat. Du skal pinedød have et job. Dine egne forventninger og forhåbninger presser dig, det samme gør omverdenens og ikke mindst a-kassen og jobcentret. Men samtidig er drømmejobbet ikke inden for rækkevidde.

Hvis der var flere arrangementer, der handlede om denne interessekonflikt, krydspres, granatchok, you name it, tror jeg, jeg ville være gået til dem.

2 kommentarer:

  1. Men hvor er de studerende selv i alt det her? Er de ikke - som voksne mennesker - selv med til at opbygge og opretholde alle disse luftkasteller om det fremtidige arbejdsliv? Jeg husker selv en universitetstid, hvor det var nærmest tabu at forholde sig til et kommende arbejdsmarked: man blev i bedste fald stemplet som kedelig, i værste fald som potentielt medlem af Venstre.
    Jeg har på ingen måde oplevet det som en nem overgang at komme fra universitetslivet til et ualmindeligt uromantisk arbejdsliv, så jeg er på alle måder enig i, at det er relevant at sætte fokus på. Men, men...jeg kan ikke se, at kun er de 'overgangshjælpende' institutioner, der bærer et ansvar. Der er flere om det.

    SvarSlet
  2. Tak for kommentar.

    Mit indlæg er inspireret af en "akademisk karrierekonsulent", som i et Linkedin-netværk spurgte, hvordan man kunne få flere studerende til at gå til de udmærkede arrangementer, de holder, som typisk handler om: "Husk nu at få et relevant studiejob". Der kommer nemlig meget få. Og min erfaring siger mig også, at det nok er fordi, det er temmelig tabuiseret at forholde sig til erhvervslivet - overfladisk, faktisk. På universitetet glæder det viden, grundforskning. På den måde polariserer universiteterne nok også.

    Men forårsaget af inspirationen fra karrierekonsulenten handler mit indlæg mest om, hvad institutionerne kan gøre. Men jo, de studerende er selvfølgelig ikke uden ansvar. På den anden side vil jeg gerne sætte fokus på det, der er fælles i overgangen. Skabe åbenhed, så man kan tale om det og ikke tror, man er den eneste i verden, der har det svært i overgangen. Og der kan institutionerne spille en rolle. Når de nu alligevel laver arrangementer på universiteterne, kan de vel lige så godt lave nogle, som folk kommer til. Og der tror jeg måske, at de skal adressere de mere komplekse problemstillinger. Alle ved jo godt, at de skal ud og skrive ansøgninger, lave et godt cv, eller få sig et relevant studiejob, men de er måske ikke forberedt på de mere ustyrlige elementer. Eller også er det bare umuligt at få studerende til at interessere sig for andet end deres uddannelse så længe de er studerende. Det handler indlægget "Overgangens 3 faser - eller vejen gennem kaos" om.

    SvarSlet